Διασύνδεση της Διδασκαλίας με την Έρευνα
Στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων πραγματοποιείται επιστημονική έρευνα στο φάσμα του εκάστοτε επιστημονικού πεδίου.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του ΠΜΣ «Διδακτική και Τεχνολογίες Μάθησης των Φυσικών Επιστημών» τα θεσμοθετημένα Εργαστήρια:
- Γεωγραφικής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Εργαστήριο Εφαρμογών Εικονικής Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση
- Εργαστήριο Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής
- Εργαστήριο Εκπαίδευσης και Διδασκαλίας της Φυσικής
- Eργαστήριο Έρευνας στη Διδασκαλία των Mαθηματικών
παρουσιάζουν έντονη ερευνητική και αναπτυξιακή δραστηριότητα και συνεργάζονται με άλλους φορείς ώστε να διασφαλίζεται η επικαιροποίηση των ερευνητικών πολιτικών και στοχεύσεων του ΠΜΣ και να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριων.
Η ερευνητική και επιστημονική παρουσία των διδασκόντων του ΠΜΣ είναι έντονη με εθνική και διεθνή επιστημονική και ερευνητική αναγνώριση στον τομέα τους. Η ενσωμάτωση στη διδασκαλία των αποτελεσμάτων της ερευνητικής δραστηριότητας των ίδιων των διδασκόντων, η ενσωμάτωση της εμπειρίας που αποκτούν οι διδάσκοντες από τις επιστημονικές τους συνεργασίες με άλλα μέλη ΔΕΠ από την Ελλάδα και το εξωτερικό και η αξιοποίηση βασικών πορισμάτων από τη διεθνή βιλιογραφία αποτελούν βασικές οδοί διασύνδεσης με την έρευνα.
Το ΠΜΣ δίνει, επίσης, ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών στην ερευνητική διαδικασία. Για τον λόγο αυτό, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών περιλαμβάνονται δύο υποχρεωτικά μαθήματα: Στατιστική ανάλυση δεδομένων και σχεδιασμός έρευνας στις Φυσικές Επιστήμες και Εκπαιδευτική Έρευνα στις Φυσικές Επιστήμες. Επιπλέον, και σε άλλα μαθήματα οι μεταπτυχιακοί φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών . Τέλος, οι φοιτητές δημοσιεύουν κατά τη διάρκεια ή μετά την εκπόνηση και παρουσίαση της διπλωματικής τους εργασίας τα ερευνητικά αποτελέσματα τους σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά και συνέδρια (βλ. ενδεικτικά).
Α. Εργασίες σε Πρακτικά Συνεδρίων με κριτές
- Βλάχος, I., Στύλος, Γ., & Κώτσης Θ.K. (2021). Στάσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιοποίηση των πειραμάτων στη διδασκαλία της Φυσικής. Πρακτικά 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών
και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση: Ο Ρόλος της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην Κοινωνία του 21ου Αιώνα (υπό έκδοση). - Σαράμπαλη Κασιαλμά Ρ., Στύλος, Γ., & Κώτσης Θ.K. (2022). Εναλλακτικές ιδέες των φοιτητών του ΠΤΔΕ για τη θερμότητα και τα θερμικά φαινόμενα. Πρακτικά «1ο Διεθνές Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο Αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί».
- Βλάχος, I., Στύλος, Γ., & Κώτσης Θ.K. (2022). Περαιτέρω ανάπτυξη και αξιολόγηση ενός εργαλείου μέτρησης των στάσεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιοποίηση των πειραμάτων στη διδασκαλία της Φυσικής. Πρακτικά «1ο Διεθνές Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο Αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί».
Β. Εργασίες σε Ελληνικά περιοδικά με κριτές
- Γκλίναβος, Ζ., Κώτσης, Κ., & Στύλος, Γ. (2020). Εγγραμματισμός των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα εμβόλια και οι παράγοντες που σχετίζονται με τις στάσεις ως προς αυτά. International Journal of Educational Innovation, 2(8), 82-92.
- Τσιούρη, Ε., και Κώτσης, Κ.Θ. (2021). Εμπειρική μελέτη για τον γραμματισμό των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου στο φυσικό φαινόμενο του σεισμού, International Journal of Educational Innovation, 3(2), 133-145
- Γκλίναβος, Ζ., Στύλος, Γ., Πανταζής, Σ., & Κώτσης Κ, (2021).Οι απόψεις των μαθητών για τα εμβόλια και οι παράγοντες που τις επηρεάζουν, Νέος Παιδαγωγός, 24ο, 187-197.
- Πανταζής, Σ., Γεωργόπουλος, Κ., Γκλίναβος, Ζ., Γκουλγκούτη, Α., & Στύλος , Γ., & Κώτσης Θ.K. (2021). Διδακτικό σενάριο στην Στ’ τάξη Δημοτικού για την εννοιολογική κατανόηση της τριβής και τους παράγοντες εξάρτησή της με τη χρήση Τεχνολογίας Τρισδιάστατης Εκτύπωσης (3D Printing). Νέος Παιδαγωγός, 23, 849-859.
- Γκλίναβος, Ζ., Κώτσης Θ.K., & Στύλος, Γ. (2020). Εγγραμματισμός των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα εμβόλια και οι παράγοντες που σχετίζονται με τις στάσεις ως προς αυτά. International Journal of Educational Innovation, 2(8), 82-92.
- Σιάρκα, Ν., & Κώτσης Κ., (2022), Κριτήρια Επιλογής των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας από τους φοιτητές του ΠΠΣ του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, International Journal of Educational Innovation (δεκτό για δημοσίευση)
- Νίκου, Γ., & Κώτσης Κ., (2022), Η ετοιμότητα των υποψήφιων εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την εξ αποστάσεως διδασκαλία της Φυσικής, International Journal of Educational Innovation (δεκτό για δημοσίευση)
- Σαράμπαλη Κασιαλμά Ρ., Στύλος, Γ., & Κώτσης, Θ.K. (2022). Η ποιότητα της επιχειρηματολογίας των φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος σχετικά με τη θερμότητα και τη θερμοκρασία. Επιστήμες της Αγωγής (υπό κρίση).
Γ. Εργασίες σε Διεθνή περιοδικά με κριτές (Scopus)
- Stylos, G., Siarka, O., & Kotsis, K. T. (2023). Assessing Greek pre-service primary teachers’ scientific literacy. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 271-282. https://doi.org/10.30935/scimath/12637).
- Vakarou, G., Stylos, G., & Kotsis, K.T. (2024). Effect of didactic intervention in Einsteinian physics on students’ interest in physics. European Journal of Science and Mathematics Education, 12(2), 200-210. https://doi.org/10.30935/scimath/14303
- Vakarou, G., Stylos, G., & Kotsis, KT. (2024). Probing students’ understanding of Einsteinian physics concepts: a study in primary and secondary Greek schools. Physics Education, 59(2). https://doi.org/10.1088/1361-6552/ad1768
- Stefanou, M., Stylos, G., Georgopoulos, K., & Kotsis, K.T. (2023). Primary Preservice Teachers’ Misconceptions and Reasoning of Thermal Concepts in Everyday Contexts. The International Journal of Learning in Higher Education, 31(1), 127-157. https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v31i01/127-157
- Vlachos, I., Stylos, G., & Kotsis, K. T. (2024). Primary school teachers’ attitudes towards experimentation in physics teaching. European Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 60-70. https://doi.org/10.30935/scimath/13830
- Tsoumanis, K.G., Stylos, G., & Kotsis, K. T. (2023). A Comparative Study between Greek Pre-service Teachers and Primary School Students’ Scientific Literacy Levels. Science Education International, 34(2), 121-131. https://doi.org/10.33828/sei.v34.i2.6
. Gioti, C., Stylos, G., & Kotsis K.T. (2023). Greek engineering students’ views of the nature of engineering. International Journal of Mechanical Engineering Education. doi:10.1177/03064190231177431
Δ. Κεφάλαια σε βιβλία
- Gavrilakis, C. and Triantafylli, C. (under review). School-community collaboration through the lens of experienced teachers of Environmental and Sustainability Education. In Education in the 21st century: Contemporary challenges and concerns. Cambridge Scholars Publishing.